Nuffnang

Sunday, 11 March 2012

Kesederhanaan dalam islam...


Bismillahirahmanirahim....
  • Syam: Man,minggu ni kita ke laut lama sikit la ya..Target aku minggu ni nak dapatkan RM 5000 la...
  • Man: Eh, Syam....bukan ke minggu lps kamu ckp nak cukupkan RM 3000 setiap minggu?
  • Syam: Alaa Man....Aku tengok si Zainal tu beli kereta baru la...aku pun nak kereta macam dia jugak...mana boleh aku kalah dengn die...Paling kurang pun kalah sipi...
  • Man: Syam...Syam...Semua yang Zainal ada, kamu mesti nak...dia tu anak orang kaya Syam...Kalau minggu depan dia beli rumah baru?kamu mesti nak kumpul RM 10 000 seminggu plak kn...
  • Syam: hehe...Aku pun nak rase hidup mcm dia jugak...Lagipun, semua benda yang aku nak tu, aku kerja la Man...Bukannye aku mencuri....
  • Man: Ye...itu aku tahu Syam...Tapi kita jangan ikutkan sangat kemahuan nafsu kita ni Syam...Kalau diikutkan nafsu, semua benda kat dunia ni kita nak....Lagipun,aku kurang selesa la tinggal lama sangat kat laut...Aku rindukan suasana solat berjemaah di masjid kampung kita ni...Tenang je bila ada kat rumah- rumah Allah swt ni...
  • Syam: Alaa.....Man,yang ni last k,lepas ni kita x akan keluar lama-lama lagi....
  • Man: Man- man....harap- harap ni betul- betul last la...

Nabi saw pernah bersabda..."Manusia ini, jika diberi satu lembah yang dipenuhi dengan emas, nescaya mereka ingin mendapatkan satu lagi lembah yang dipenuhi dengan emas- emas..." Manusia pada zaman ini sudah tidak mengamalkan KESEDERHANAAN yang telah disaran oleh islam dan telah diamalkan oleh nabi- nabi dan sahabat- sahabat terdahulu. Manusia sekarang ini tamak mengejar harta- harta dunia dan yang menyedihkan lagi kebanyakan mereka sebenarnya sedar bahawa semua harta itu langsung tidak bernilai di akhirat nanti.

Beberapa minggu yang lepas, saya bersama- sama keluarga saya pergi bersiar- siar di sekitar Putrajaya. Dalam tempoh 5 tahun saya tinggal di Putrajaya, itulah pertama kalinya saya melalui lorong- lorong yang dipenuhi dengan rumah yang cantik- cantik dan besar- besar. Kereta yang ada di rumah itu juga semuanya mewah- mewah dan kebanyakannya tidak kurang daripada 4 buah kenderaan. Saya bertanya kepada ayah saya, berapa harga rumah- rumah ini? Ayah saya menjawab, Ihsan!!!harga tanah disini RM 300 sekaki dan kalau satu lot, harganya lebih kurang satu juta lebih...Subhanallah....Jika harga tanahnya sahaja sudah satu juta lebih, rumahnya tak mustahil boleh mencecah harga 5 juta ringgit...Kalau di Kelantan, harga tanahnya lebih RM 30 sekaki...Itu pun sudah dikira mahal...Kebiasaannya harga tanah di Kelantan hanya RM 15 sekaki sahaja. Cuba bezakan RM 300 dengan Rm 15?Banyakkan perbezaannya. 

Rumah bersaiz Semi-D ini berharga RM 2.5 juta


Jika rumah Semi-D berharga RM 2.5 juta. Kamu sendiri boleh anggarkan berapa harga  rumah ini.

Kemudian terdetik juga dalam hati saya untuk memiliki rumah yang cantik- cantik walaupun tidak secantik rumah- rumah yang saya lihat tadi. Teringin juga untuk memiliki kereta- kereta mewah seperti mereka.Tetapi semua itu sangat jauh daripada kemampuan saya. Selang beberapa hari selepas itu, ada satu ceramah yang berkaitan dengan kesederhanan disampaikan oleh seorang ustaz berdekatan dengan rumah saya. Tajukanya" Kesederhanaan dalam Islam" Isi- isi yang disampaikan juga sangat menarik. Katanya, duit- duit yang telah kita gunakan ini, semuanya akan disoal di akhirat nanti. Sebagai contoh, seorang pemuda ini dia berasa sangat haus kerana dia sudah seharian tidak meneguk air dan jika dia tidak segera meminum air mungkin kemudaratan akan datang padanya , kemudian dia telah membeli sebungkus Milo ais dan meminumnya. Air yang telah dibeli untuk menghindari kemudaratan itu juga akan disoal di akhirat nanti. Dia akan disoal, "Hai pemuda...dulu kamu telah membeli sebungkus milo ais untuk menghilangkan dahaga kamu...Sedangkan kamu tahu bahawa air kosong juga boleh menghilangkan dahaga kamu". Maksudnya disini, milo ais boleh menghilangkan dahaga dan begitu juga dengan air kosong. Tetapi,mengapa kita tidak membeli air kosong sedangkan harganya jauh lebih murah berbanding milo ais dan ia juga boleh menghilangkan dahaga sepertimana milo ais. Perbezaan milo ais dan air kosong pun akan disoal diakhirat nanti. Itu menunjukkan kita tidak boleh sesuka hati dalam berbelanja. 

Tetapi, saya tidak mengatakan orang yang membeli rumah- rumah berjuta ringgit itu orang yang tamak dan membazir. Kata ustaz itu juga, kesederhanaan adalah nisbah kepada diri seseorang itu. Sebagai contoh, orang yang telah membeli sebuah rumah berharga RM 5 juta sedangkan dia mampu untuk membeli rumah berharga RM 50 juta. Itu juga dikatakan kesederhanaan kerana dia sebenarnya mampu untuk membeli sesuatu benda yang mampu dibelinya tetapi dia tidak melakukannya. Sedangkan, seorang lelaki yang telah membeli sebuah motosikal berharga RM 5000 tetapi dengan harga itu dia telah meminjam duit daraipada kawannya dan RM 5000 sebenarnya diluar kemampuannya kerana dia telah menyusahkan dirinya dan kawannya. Walaupun RM 5000 tersangat sedikit nilainya dengan RM 5 juta, ia tidak dipanggil sederhana.

  • Barangsiapa yang redha dengn rezeki yang sedikit dari Allah swt maka Allah swt akan redha dari amal yang sedikit daripadanya dan menanti- nanti kelapangan adalah satu ibadah (HR Bukhori)
  • Ketamakan menghilangkan kebijaksanaan dari hati para ulamak (HR At Tabrani)
  • Kekayaan bukan banyaknya harta benda yang dimiliki tetapi kekayaan jiwa (HR Bukhori)

Kata penceramah itu lagi, kebahagian seseorang ini tidak dapat dibeli dengan harta- harta dunia. Maksudnya disini, rumah- rumah besar, kereta- kereta mewah langsung tidak boleh membahagiakan seseorang.Tetapi kebahagian itu boleh dimiliki dengan mengamalkan suruhan agama. Saya tertarik denga kata- kata itu. Jarak rumah saya dengan surau yang saya pergi ini lebih kurang 400 meter. Saya perlu melalui apartmen- apartmen untuk sampai sampai ke surau itu. Dalam saya melalui apartmen- apartmen itu, saya selalu melihat keluarga keluar daripada kereta- kereta yang sederhana harganya. Tetapi keluarga mereka dilihat sangat mesra dan bahagia. Kemudian, saya juga selalu mendengar gelak ketawa daripada rumah- rumah yang berada di apartmen itu. Bila azan berkumandang, mereka juga akan ke surau dan dilihat sangat mesra. Susah untuk saya terangkan disini atau kalian boleh datang sendiri kesini untuk melihatnya dengan mata sendiri. Dari pandangan mata saya, Hidup mereka sangat bahagia. Tatapi disini saya tidak mengatakan mereka itu miskin, cuma kalau hendak dibandingkan dengan rumah- rumah yang saya lihat sebelum ini, ia seperti seorang itu dilahirkan daripada keluarga diraja dan seorang lagi dilahirkan daripada keluarga nelayan.
  • Seorang sahabat datang kepada Nabi s.a.w dan bertanya, ya rasulullah tunjukkan kepadaku satu amalan yang bila aku amalkan aku akan dicintai oleh Allah dan manusia, Rasulullah s.a.w menjawab, hiduplah di dunia dengan zuhud(bersahaja) maka kamu akan dicintai Allah dan jangan tamak apa yg ada di tangan manusia nescaya kamu akan di senangi manusia…(HR Ibnu Majah)

Dalam hati saya, kenapa kita perlu sangat mengejar kemewahan dunia ini sehinggakan kita berani meninggalkan segala urusan Allah swt? Sedangkan kesederhanaan yang dicari itu sudah cukup bagi saya untuk mangamalkan segala suruhan Allah swt. Bagi saya, cukuplah dengan memiliki keluarga yang baik, isteri yang solehah, anak- anak soleh dan solehah, dan sedikit harta yang boleh menghindari diri daripada syrik kepada Allah swt.Perasaan itu lahir setelah melihat perkara- perkara yang mungkin ingin diutnjukkan oleh Allah swt kepada saya. Tetapi saya tidak tahu, mungkin hari esok hati saya kembali ingin mengejar segala kemewahan dunia  Sama- samalah kita berdoa dihindari daripada tipu daya dunia yang boleh melupakan kita kepada Allah swt.

  • Tuhanku menawarkan aku(nabi Muhammad) untuk menjadikan lembah Mekah seluruhnya emas, maka jawab Nabi Muhammad s.a.w, jangan ya Allah... Aku mahu satu hari lapar dan satu hari kenyang. Apabila aku lapar aku memohon dan mengingati mu, dan apabila aku kenyang aku bersyukur dan bertahmid kepadamu (HR Ahmad dan tirmizi)
Jazakallah...

5 comments:

saudihamba_tolibulilmm said...

subhanallah..abe ise kawe xse dh mnum air milo kawe nk mnum air suam jahh..hehehe

ihsan said...

hahaha...bereh2..kito samo2 minum air suam jah..lgpn x molek minum air manis2...=P

wahid said...

same r ngan penang...
umah sumer mhl2

ihsan said...

hehe..ye eyh..so,wahid beli jela rmh kt klantan..then kawen ngn org kelantan jgk...

wahid said...

e'eh
yg kat sg petani pun umah murah2 gak=p
hantaran pun leh consider tau=p