Nuffnang

Friday, 27 July 2012

Perginya dia untuk selamanya...

Bismillahirahmanirahim....

Awal pagi tadi, sedang saya berbaring di atas katil, saya terdengar suara ayah memanggil nama saya. Ihsan...Ihsan...Ihsan...Kemudian dia masuk ke dalam bilik saya. Muka dia pucat...Terkejut saya melihatnya kemudian saya bertanya,"Kenapa ayah?". Ayah menjawab,"Semasa pulang dari solat subuh tadi,ayah tergilis (Kecik) iaitu nama kucing kesayangan kami." Ayah berkata lagi,"Pergi la tengok, tadi dia tengah menggelupur kesakitan. Ayah tak sanggup melihatnya." Kemudian saya pun menjawab,"Ya Allah...saya lagi la tak sanggup ayah." Saya mengintai dari lubang tingkap bilik saya dan saya dapat lihat kucing itu tidak bergerak lagi. Saya terus bersandar pada dinding. Tak sanggup saya untuk melihatnya. Selepas hampir 5 minit termenung, saya memberanikan untuk pergi melihat kucing kesayangan kami dengan lebih dekat. Dari jauh ayah saya bertanya,"Macam mana keadaannya?Kepala pecah ke?" Kemudain saya menjawab,"A'ah, kepalanya pecah."

Saya terus mencari pengorek untuk menanam kucing kesayangan kami itu. Setelah siap manggali lubang, saya meletakkan bangkai kucing itu kedalam lubang tersebut. Saya memerhatikan kucing kesayangan kami buat kali terakhir sambil membelai- belai bulunya. Dalam hati ini terasa sangat sedih tetapi kesedihan itu sedikit terubat kerana sebelum kematiannya, saya betul- betul berkhidmat untuknya. Kucing saya ini sebenarnya sakit...Dia mengalami masalah paru- paru dan kedua- dua kakinya cedera teruk. Kakinya telah terkena jangkitan daripada kucing lain. Kakinya membusuk dan berlubang- lubang. Setiap hari saya mencuci lukanya dan kadang- kadang ada ulat yang melekat di kakinya dan saya lah juga yang membuang ulat- ulat itu daripada kakinya. Kemudian saya balut kakinya bagi menghindari lalat- lalat bertelur diatasnya. Makan minumnya juga saya jaga dengan baik. Lama saya termenung disitu...Kemudian ayah saya datang dan berkata,"Ihsan, kereta ayah tak dapat nak dihidupkan la...Mungkin dah terkena sumpahan daripada kucing tu." Saya tergelak kecil dan dalam hati saya,"adoi...ada lagi ke kepercayaan- kepercayaan macam ni." Tapi saya tahu, itu hanyalah gurauan daripada ayah saya.

Selepas saya selesai menimbus kucing tadi, saya masuk ke dalam balik. Saya berbaring dan hati saya berkata,"Ya Allah...beginikah rasanya kehilangan ahli keluarga?" Tetapi kehilangannya tidak terlalu dirasai kerana saya telah lakukan yang terbaik dan saya puas dengan usaha yang telah diberikan sebelum kematiannya. Kemudian hati saya berkata lagi,"Mungkin saya juga perlu memberi perkhidmatan terbaik kepada ibubapa dan keluarga saya sebelum Allah swt mengambil mereka untuk selama- lamanya. Mungkin juga saya tidak akan terlalu bersedih kerana semasa meraka masih hidup, saya telah menjaga mereka dengan baik."



Dulu saya pernah pergi ke tanah perkuburan bersama dengan sahabat- sahabat saya. Ada satu jenazah telah selamat dikebumikan. Disebelah kubur tersebut, saya dapat lihat ada seorang lelaki sedang meronta- ronta sambil menangis dengan kuatnya. Saya bertanya kepada sahabat saya,"Mengapa dia jadi begitu?" Kemudian sahabat saya menjawab,"Dia itu merupakan anak tunggal kepada jenazah yang berada di dalam liang lahad itu. Dia telah lama keluar bekerja dibandar dan tidak pernah datang menjenguk ibunya. Walaupun ibunya sedang nazak, dia masih lagi tidak pulang kerumah untuk datang menjenguknya. Katanya, terlalu banyak kerja perlu diselesaikan. Apabila mengetahui ibunya sudah tiada, baru lah dia pulang ke kampung dan inilah kali pertama dia pulang ke kampung setelah 15 tahun bekerja dibandar." Subhanallah...Dalam hati," Sudah 15 tahun tidak pulang ke rumah?Habis tu siapa yang yang menjaga ibunya yang sudah tua itu?Patut la dia meronta- ronta sebegitu. Mungkin dia menyesal kerana tidak menjaga ibunya dengan baik semasa roh ibunya masih bercantum dengan jasadnya."

Selagi kita masih mempunyai kedua ibubapa, berkhidmat lah untuk mereka kerana khidmat mereka kepada kita langsung tiada tandingannya. Jika ibu meminta tolong memicit badannya yang lenguh- lenguh, segerakan...Jika ibu meminta untuk untuk menolongnya di dapur, segerakan...Jika ibu meminta untuk mengemas rumah, segerakan...Jika ibu merasa rindu kepada kita ketika kita berada jauh daripadanya, pulang lah dengan segera....Semua yang ibubapa minta, perlu kita segerakan selagi ia tidak melanggar hukum Allah swt kerana suatu hari nanti suara-suara ini tidak akan kita dengari lagi dan kita akan menangis merinduinya. Kesedihan akan lebih dirasai jika kita tidak menunaikan permintaan mereka dan selalu menderhakai mereka.

Jadi...Disini...Marilah sama- sama kita belajar untuk menjaga orang yang paling kita sayangi dengan penuh keikhlasan dan kasih sayang. Moga suatu hari bilamana mereka sudah tiada nanti, kita masih boleh tersenyum kerana kita telah memberi perkhidmatan yang terbaik mereka.

Jazakallah...


2 comments:

★ NuNa ★ said...

sedih sangat :: .
tapii sebagai manusia , kita kena redha :")
saya pun pernah hilang orang yang tersayang :')

ihsan said...

btul tu..kita kena redha...owh,yeke...then munkin saye tahu perasaan kamu..