Nuffnang

Monday, 13 August 2012

Saya lupa baca Bismillah...

                 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Assalamualaikum...Bagaimana dengan amalan kita di fasa terakhir Ramadhan ini? Pasti amalan- amalan ibadat kalian jauh lebih tinggi daripada fasa- fasa sebelum ini kan. Baiklah, pada hari ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya bersama sahabat- sahabat semasa keluar untuk menunaikan tanggungjawab seorang hamba Allah kepada tuannya. 
Pada salah satu cuti semester lepas, saya bersama-sama beberapa orang sahabat telah keluar untuk melakukan kerja agama di sebuah surau di sekitar Puncak Perdana, Selangor. Pada hari pertama kami tiba disana, kami dapati surau itu berkunci dan kami tidak tahu siapa yang memegang kunci surau itu...Apabila waktu sudah menghampiri zohor, dari jauh kami terdengar bunyi anak-anak kunci. Kemudiannya kami dapat lihat 3 orang adik- beradik sedang berbasikal laju menuju ke arah surau...Didahului oleh abangnya dan 2 adiknya mengekori rapat dibelakangnya. kunci-kunci tadi tersangkut pada basikal abangnya...sesampai di surau,abagnya terus membuka pintu surau dan mengazankan azan zohor....kami sangat terkejut..Begitu spontan tindakan mereka...Rupa-rupanya pemegang kunci yang kami cari- cari sebelum ini ialah mereka yang masih kecil. Dalam hati saya, "jika mereka yang pegang kunci surau, ini bermakna mereka akan setiap waktu solat datang ke surau kerana mereka bertanggung jawab membukanya. Hebat..."
Kemudiannya kami berbual-bual dengan mereka. Abangnya berumur 11 tahun, adikny yang kedua berumur 9 tahun dan yang bongsu berumur 4 tahun....Semuanya berbadan kecil dan comel- comel...Dua abgnya berjubah putih dan adiknya berbaju melayu...kemudian kami pergi kepada adiknya yang berumur 9 tahun,

  • Kami: "Adik,adik ke yang pegang kunci surau?" 
  • Adik: A'ah,kami la yg pegang kunci surau...
  • Kami: Ayah adik mana?
  • Adik: Ayah kami keluar berdakwah di india,pakistan dan bangladesh selama 4 bulan...
  • Kami: ooo...yeke....Siapa yang selalu azan di surau ini?
  • Adik: Biasanya saya yang jadi muazzin (Tukang azan)...
  • Kami: Siapa imamnya?
  • Adik: klau tiada orang dewasa yang datang bersolat disini,abg saya akan menjadi imam..
  • Kami: Subhanallah...hebat kanak- kanak ini. Kecil- kecil pun sudah boleh jadi muazzin dan imam.
Setelah selesai solat berjemaah,kami makan berjemaah dan adik- adik kecil tadi juga makan bersama kami..Abangnya tersangat tegas degan adik- adiknya tetapi apabila bercakap dengan kami,sangat rendah dan lembut suaranya...adiknya yang paling bongsu masih lagi tidak pandai untuk makan sendiri,jadi kami yang suapkan makanan untuknya. Bayangkan,seorang kanak- kanak kecil yang makannya perlu disuap dapat datang solat berjemaah 5 waktu di masjid.
Esoknya, setelah selesai menunaikan solat subuh berjemaah, kami adakan sedikit mesyuarat antara kami. Sambil itu, saya juga memerhati kelakuan kanak- kanak kecil tadi. Walaupun mereka datang awal untuk solat subuh berjemaah, tetapi mereka tidak terus tidur selepas menunaikan solat subuh. Mereka membaca ayat- ayat suci al-Quran dan pulang ke rumah mereka pada pukul 8 lebih. Kami juga ada bertanya kepada seorng jemaah tentang kanak- kanak kecil itu. Jemaah itu berkata," Mereka itu tidak akan keluar rumah melainkan hanya untuk datang bersolat di surau. Mereka banyak menghabiskan masa mereka disurau ini. Walaupun ayah mereka tiada dirumah,mereka tetap akan datang untuk solat berjemaah di surau ini." Sangat hebat mereka. Mereka telah korbankan zaman kanak- kanak mereka hanya untuk agama Allah swt. Cuba kita renung kembali, apa yang kita lakukan semasa umur kita seusia mereka.
Pada malam terakhir kami disana,kami ada berbual dengan adik yang kedua. Kemudian kami nampak adaluka dikakinya. Kami terus bertanya,"Adik,kenapa dgn kaki kamu? Kemudian dia menjawab,"saya terjatuh daripada basikal.Kemudian kami bertanya lagi." Macam mana terjatuh?" Dia menjawab," Saya terlupa untuk membaca Bismillah sebelum menunggang basikal." Subahannallah...Jawapan yang tersangat baik yang keluar daripada mulut seorang kanak- kanak yang berumur 9 tahun. Sekali lagi, cuba kita bayangkan apa jawapan yang akan keluar daripada mulut kita jika diajukan soalan seperti itu.
Mereka itu tersangat baik dan demi Allah, saya sangat menginginkn anak-anak seperti itu. Tetapi, semua itu perlu bermula daripada kita. Segala perbuatan kita akan menjadi ikutan kepada merekai...Kita perlu menjadi orang yang terbaik bagi mendapatkan anak- anak yang terbaik.

Jazakallah...

Friday, 3 August 2012

Imam al- Syafie (part 2)

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم



Sedang kita berjalan-jalan di tengah kesibukan kota, kita pasti akan dapat melihat banyak ciptaan manusia yang sangat menakjubkan. Saya suka perhatikan satu ciptaan manusia yang agak menerujai hati saya iaitu "kereta". Sebuah kereta tidak kira kereta lama atau baru, ia banyak memberi manfaat kepada manusia. Sebagai contoh, kita tinggal di Kota Bharu dan kita ingin menghadiri kuliah agama ustaz Azhar Idrus di Kuala Lumpur dan cuba kita bayangkan kita hanya berjalan kaki dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur. Mungkin setiap daerah yang akan kita lalui, kita akan ditahan di wad hospital kerana kehilangn cecair badan yang banyak atau dipanggil dehidrasi. Insyaallah dalam masa 1 tahun, kita akan sampai ke destinasi yang ingin ditujui. Kita akan kerugian begitu banyak ilmu agama kerana tidak dapat hadir ke kuliah- kuliah yang penuh dengan keberkatan itu. Begitu pentingnya sebuah kereta untuk kita. Tetapi sedarkah kita untuk menghasilkan sebuah kereta terutamanya yang berkualiti tinggi, kita memerlukan kilang,bahan- bahan dan pengetahuan yang terbaik dalam menghasilkan kereta yang berkualiti tinggi. Sebagai contoh, besi yang digunakan adalah besi yang terbaik dan jurutera-jurutera yang ada di kilang itu juga merupakan jurutera- jurutera yang hebat supaya idea- idea yang datang nanti dapat menghasilkan kereta yang terbaik. Manusia juga begitu, untuk melahirkan seorang anak yang soleh atau solehah, ibubapanya perlu mempunyai persediaan yang terbaik sebelum dan semasa membesarkan mereka.




Imam al-Syafie merupakan satu orang yang sangat hebat dalam bidang agama dan disebalik rahsia kehebatannya, dia mempunyai sepasang ibu dan ayah yang sangat kuat amalan agamanya. Disini saya ingin bercerita sedikit tentang amalan- amalan yang diamalkan oleh ibu kepada Imam al-Syafie. Ibunya bernama Ummu Habibah al-Uzdiyyah berasal darikabilah Yaman dari suku Uzd.


Dia merupakan satu orang isteri yang sangat taat kepada suaminya. Setiap kali suaminya pulang dari bekerja, dia akan menyambut suaminya dengan senyuman dan menyediakan minuman kepadanya. Dia juga tidak pernah bersungut kepada suaminya walaupun sauminya tidak dapat memberi kekayaan kepadanya dan mereka hidup dalam penuh kemiskinan. Setiap apa yang ingin dia lakukan, dia akan meminta keizinan daripada suaminya.  Sangat taatnya dia pada suaminya yang tersayang. Sesungguhnya syurga bagi satu orang isteri terletak pada ketaatan terhadap suaminya. Selain daripada itu, dia juga sentiasa mengamalkan membaca surah Yusof dan surah Luqman sebelum tidur. Itulah yang diamalkannya sejak mula dia mengandungkan Imam al-Syafie. Sesiapa yang membaca surah ini, insyaallah Allah swt akan kurniakan anak yang cantik dan cerdik kepada si pembacanya. Suatu hari nanti, jika saya mempunyai isteri dan sedang mengandungkan anak, saya juga akan menggalakkan isteri saya membaca surah- surah ini kerana saya juga menginginkan anak seperti Imam al-Syafie...=)


Selepas kelahiran anaknya, setiap kali selepas solat, dia akan berdoa kepada Allah swt agar anaknya dikurniakan kecerdasan akal fikiran supaya mudah baginya untuk menghafal ayat- ayat suci al-Quran. Sesungguhnya doa seorang ibu tiada hijabnya. Doa seorang ibu akan terus naik kepada Allah swt. Oleh itu jangan sesekali kita melukai hati seorang ibu kerana jika dia tidak berdoa untuk kebaikan kita, satu keberkatan akan hilang dalam hidup kita. Berbalik kepada kisah ibu Imam al-Syafie. Allah telah memakbulkan doa ibunya. Suatu malam Imam al-Syafie telah bermimpi berjumpa dengan Rasulullah saw. Sejak daripada mimpi itu, Imam Syafie merasakan daya ingatan dan hafalannya sangat kuat, hinggakan jika ada kertas catatan setinggi gunung pun, dapat dihafalnya. Dia Imam al-Syafie menggunakan kelebihan itu untuk menghafal al-Quran dan dia berjaya menghafalnya ketika usianya baru mencecah 9 tahun.




Suatu hari, ada seorang jiran bertanya kepada ibu Imam al-Syafie, "Wahai Ummu Habibah al- Uzdiyyah, apa rahsia kamu dalam mendidik anakmu hingga begitu luar biasa ingatannya?" Kemudian Ummu Habibah menjawab,"Saya sentiasa doakan kebaikan untuknya. Makan dan minumnya saya pastikan daripada sumber yang halal.Saya tidak pernah memarahinya apatah lagi mengucapkan kata-kata tidak baik kepadanya. Kerana kata-kata ibu adalah doa.Sekiranya dia melakukan kesalahan,saya didik dia dengan nasihat dan tunujuk ajar."


Ummu Habibah al- Uzdiyyah juga sangat mengalakkan anaknya menuntut ilmu. Semasa Imam al-Syafie masih kecil, dia sendiri yang mengajar ilmu al- Quran kepada anak kesayangn itu. Semasa umur Imam al- Syafie meningkat dewasa, dia sentiasa membenarkan anaknya itu untuk menuntut ilmu ke tempat yang jauh- jauh. Dia sentiasa bersendirian dirumah. Suatu hari, semasa Imam al-Syafie meminta kebenaran daripada ibunya untuk menuntut ilmu di Madinah, dia pernah berkata kepadanya,"Anakanda akan meninggalkan ibu sendirian. Bukakah anakanda juga mempunyai amanah kepada ibu?" Kemudian Ummu Habibah menjawab,"Usah risau mengenai ibu, suatu masa nanti kita akan ditinggalkan sendirian untuk bertemu Allah swt. Sama ada ibu yang meninggalkan kamu ataupun kamu meninggalkan ibu terlebih dahulu."
Subhanallah...Sangat hebat bukan pengorbanan seorangnya.


Itu sahaja yang ingin saya sampaikan tentang ibu Imam al-Syafie. Semoga kita boleh menjadikan dia sebagai ikutan kepada kita. Mungkin ada yang akan berkata, tidak semestinya ibubapa yang baik akan melahirkan anak- anak yang baik. Ia mungkin betul. Mungkin Allah swt ingin mendatangkan ujian kepada ibubapa itu dengan menghadiahkan anak yang kurang baik kepada mereka dan kita juga perlu ingat, anak- anak yang baik juga merupakan ujian daripada Allah swt. Jangan sesekali kita sombong dengan pemberian Allah swt itu.

Sebagai penutup, banyakkan lah berdoa kepada Allah swt gar dikurniakan anak- anak yang baik dan sesungguhnya Allah swt tidak pernah menolak doa daripada seorang hambanya. Doa itu mungkin lebih sesuai untuk seseorang yang sudah berumah tangga. Bagi seseorang yang bujang seperti saya ini, lebih sesuai untuk berdoa agar dikurniakan isteri yang baik. Amin....=) owh,saya teringat akan satu cerita yang disampaikan oleh sahabat saya. Ada seorang pensyarah berkata kepadanya,"Kamu ni,buat apa nak cari calon yang alim-alim sangat, mereka da sempurna. Tak perlu dibentuk apa- apa lagi. Kalau kamu nak, cari yang macam penari tiang tu." Kemudian kami sama- sama tergelak. Saya hanya mampu menjawab,"Boleh je saya nak cari isteri macam tu, tapi mungkin satu bulan kemudian saya pula yang akan jadi penari tiang." Tapi betul lah apa yang pensyarah kami ingin sampaikan, cari yang biasa- biasa pun sudah mencukupi, kerana mereka lebih memerlukan bimbingan berbanding mereka yang alim- alim. Bilamana kita kahwin nanti, bentuklah bakal isteri kita itu menjadi seorang isteri yang akan menjadi ketua kepada para bidadari di syurga nanti....Sekian...


Jazakallah....