Nuffnang

Monday, 13 August 2012

Saya lupa baca Bismillah...

                 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Assalamualaikum...Bagaimana dengan amalan kita di fasa terakhir Ramadhan ini? Pasti amalan- amalan ibadat kalian jauh lebih tinggi daripada fasa- fasa sebelum ini kan. Baiklah, pada hari ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya bersama sahabat- sahabat semasa keluar untuk menunaikan tanggungjawab seorang hamba Allah kepada tuannya. 
Pada salah satu cuti semester lepas, saya bersama-sama beberapa orang sahabat telah keluar untuk melakukan kerja agama di sebuah surau di sekitar Puncak Perdana, Selangor. Pada hari pertama kami tiba disana, kami dapati surau itu berkunci dan kami tidak tahu siapa yang memegang kunci surau itu...Apabila waktu sudah menghampiri zohor, dari jauh kami terdengar bunyi anak-anak kunci. Kemudiannya kami dapat lihat 3 orang adik- beradik sedang berbasikal laju menuju ke arah surau...Didahului oleh abangnya dan 2 adiknya mengekori rapat dibelakangnya. kunci-kunci tadi tersangkut pada basikal abangnya...sesampai di surau,abagnya terus membuka pintu surau dan mengazankan azan zohor....kami sangat terkejut..Begitu spontan tindakan mereka...Rupa-rupanya pemegang kunci yang kami cari- cari sebelum ini ialah mereka yang masih kecil. Dalam hati saya, "jika mereka yang pegang kunci surau, ini bermakna mereka akan setiap waktu solat datang ke surau kerana mereka bertanggung jawab membukanya. Hebat..."
Kemudiannya kami berbual-bual dengan mereka. Abangnya berumur 11 tahun, adikny yang kedua berumur 9 tahun dan yang bongsu berumur 4 tahun....Semuanya berbadan kecil dan comel- comel...Dua abgnya berjubah putih dan adiknya berbaju melayu...kemudian kami pergi kepada adiknya yang berumur 9 tahun,

  • Kami: "Adik,adik ke yang pegang kunci surau?" 
  • Adik: A'ah,kami la yg pegang kunci surau...
  • Kami: Ayah adik mana?
  • Adik: Ayah kami keluar berdakwah di india,pakistan dan bangladesh selama 4 bulan...
  • Kami: ooo...yeke....Siapa yang selalu azan di surau ini?
  • Adik: Biasanya saya yang jadi muazzin (Tukang azan)...
  • Kami: Siapa imamnya?
  • Adik: klau tiada orang dewasa yang datang bersolat disini,abg saya akan menjadi imam..
  • Kami: Subhanallah...hebat kanak- kanak ini. Kecil- kecil pun sudah boleh jadi muazzin dan imam.
Setelah selesai solat berjemaah,kami makan berjemaah dan adik- adik kecil tadi juga makan bersama kami..Abangnya tersangat tegas degan adik- adiknya tetapi apabila bercakap dengan kami,sangat rendah dan lembut suaranya...adiknya yang paling bongsu masih lagi tidak pandai untuk makan sendiri,jadi kami yang suapkan makanan untuknya. Bayangkan,seorang kanak- kanak kecil yang makannya perlu disuap dapat datang solat berjemaah 5 waktu di masjid.
Esoknya, setelah selesai menunaikan solat subuh berjemaah, kami adakan sedikit mesyuarat antara kami. Sambil itu, saya juga memerhati kelakuan kanak- kanak kecil tadi. Walaupun mereka datang awal untuk solat subuh berjemaah, tetapi mereka tidak terus tidur selepas menunaikan solat subuh. Mereka membaca ayat- ayat suci al-Quran dan pulang ke rumah mereka pada pukul 8 lebih. Kami juga ada bertanya kepada seorng jemaah tentang kanak- kanak kecil itu. Jemaah itu berkata," Mereka itu tidak akan keluar rumah melainkan hanya untuk datang bersolat di surau. Mereka banyak menghabiskan masa mereka disurau ini. Walaupun ayah mereka tiada dirumah,mereka tetap akan datang untuk solat berjemaah di surau ini." Sangat hebat mereka. Mereka telah korbankan zaman kanak- kanak mereka hanya untuk agama Allah swt. Cuba kita renung kembali, apa yang kita lakukan semasa umur kita seusia mereka.
Pada malam terakhir kami disana,kami ada berbual dengan adik yang kedua. Kemudian kami nampak adaluka dikakinya. Kami terus bertanya,"Adik,kenapa dgn kaki kamu? Kemudian dia menjawab,"saya terjatuh daripada basikal.Kemudian kami bertanya lagi." Macam mana terjatuh?" Dia menjawab," Saya terlupa untuk membaca Bismillah sebelum menunggang basikal." Subahannallah...Jawapan yang tersangat baik yang keluar daripada mulut seorang kanak- kanak yang berumur 9 tahun. Sekali lagi, cuba kita bayangkan apa jawapan yang akan keluar daripada mulut kita jika diajukan soalan seperti itu.
Mereka itu tersangat baik dan demi Allah, saya sangat menginginkn anak-anak seperti itu. Tetapi, semua itu perlu bermula daripada kita. Segala perbuatan kita akan menjadi ikutan kepada merekai...Kita perlu menjadi orang yang terbaik bagi mendapatkan anak- anak yang terbaik.

Jazakallah...

1 comment:

Ольга Петрова said...

Оцените! отзывы о проститутках Киева

Давай встретимся сегодня! Не могу долго ждать! Звони! Уже влажная киска! В любой отрасли знания появление превосходной книги предполагает наличие множества плохих книг.