Nuffnang

Wednesday, 14 March 2012

Apabila seseorang itu sudah jatuh cinta...

Bismillahirahmanirahim.... 

Dalam dunia hari ini, pelbagai bencana telah diturunkan oleh Allah swt kepada hamba- hambanya. Tsunami telah menelan ratusan ribu penduduk di Jepun dan Indonesia, ribut taufan telah membunuh beribu- ribu orang di Amerika, banjir besar telah meragut berpuluh ribu penduduk di negara China, cuaca sejuk yang melampau telah membekukan beribu- ribu penduduk eropah dan banyak lagi bencana yang telah diturunkan oleh Allah swt. Tetapi kita tidak tahu apakah maksud tersirat berlakunya bencana- bencana seperti ini dan kita hanya memikirkan cara bagaimanakah cara untuk mencari dan menyelamat mangsa- mangsa bencana tersebut.

Sedarkah kita bahawa Allah swt menurunkan bencana- bencana ini kerana manusia pada zaman ini telah lalai dan sangat jauh daripada mengingati Allah swt. Manusia tidak mengendahkan lagi segala suruhan Allah swt dan dengan tanpa segan silu melanggar larangan Allah swt. Antara suruhan Allah swt yang paling besar adalah solat. Kita tidak perlu pergi jauh, cuba kita lihat kepada orang- orang paling dekat dengan kita. Sebagai contoh, ibu bapa, adik beradik atau sahabat- sahabat baik kita. Adakah mereka bersolat? Jika mereka bersolat, Alhamdulillah...




Pada zaman ini, solat telah diabaikan dan dilalaikan oleh sesetengah umat islam. Sedangkan solat merupakan suatu ibadat yang terpenting dan disepakati oleh seluruh ulama bahawa selepas iman, solah merupakan amalan yang lebih afdal daripada seluruh ibadat- ibadat fardhu yang lain dan solat juga merupakan amalan yang pertama akan disoal diakhirat nanti. Yang menyedihkan lagi tiada satu suara pun yang kedengaran untuk menarik perhatian umat kepada agama. Sebenarnya solat merupakan suatu amalan yang terbaik dan paling dikasihi Rasulullah saw. Rasulullah saw menyatakan bahawa solat adalah penyejuk mata baginda. Manusia pada hari ini tidak sedar betapa nikmatnya setiap solah yang dapat ditunaikan.
  • Hazrat 'Abdullah bin Mas'ud Radiallahu Anhu telah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda, "Daripada segala amalan, solahlah yang paling aku kasihi"
Dalam satu satu rakaat solat, Rasulullah telah menghabiskan berjuzuk- juzuk al-Quran. Tambahan pula ayat- ayat tersebut dibaca satu persatu dengan tajwid dan tenang. Dalam keadaan begini, bayangkanlah betapa panjangnya setiap satu rakaat yang ditunaikan oleh Rasulullah saw. Inilah sebabnya kaki baginda saw menjadi bengkak. Sesungguhnya apabila kelazatan sesuatu perkara telah masuk ke dalam hati seseorang maka dia tidak lagi berasa kesusahan dan kepayahan dalam mengerjakan ssuatu perkara itu. Mungkin ada antara kita yang berkata,itu Rasulullah saw...memang la dia suka bersolat...Sebenarnya ramai lagi sahabat- sahabat Rasulullah yang sangat mencintai solat dan jika kita diberi peluang untuk melihat mereka bersolat, pasti kita akan berasa kita orang yang sangat- sangat jahil. 

Malah pada zaman kerosakan umat ini juga, masih terdapat hamba- hamba Allah swt yang mengahabiskan sebahagian malam mereka bersolah, sementara itu di siang hari mereka sibuk berdakwah dan mengajar ilmu agama. Maulana Abdul Wahid Lahori rah. adalah seorang murid kepada Hazrat Mujaddid Al- Fathani rah. Suatu hari beliau berkata" Apakah tidak ada solat lagi di dalam syurga" Seorang lagi bertanya kepadanya "Mengapa pula perlu bersolat di dalam Syurga? Syurga adalah tempat menerima balasan, bukan tempat beramal." Kemuadian Maulana Abdul Wahid Lahori rah. pun mengeluh panjang dan menangis serta berkata, "Bagaimana daku boleh menikmati kehidupan di Syurga tanpa solat?"  

Syeikh Abdul Wahid rah. merupakan salah seorang ahli sufi yang masyur. Beliau menceritakan," Pada satu malam aku sangat mengantuk sehingga tertidur sebelum sempat menghabiskan wirid dan zikirnya. Aku melihat dalam mimpiku seorang gadis yang cantik berpakaian sutera hijau. Seluruh anggota badannya sibuk berzikir." Kemudian gadis itu berkata kepadanya, "Berusahalah untuk mendapatkan saya. Saya ingin mendapatkan engkau." Kemudain gadis itu membaca beberapa rangkap syair percintaan. Setelah tersedar daripad mimpi, beliau bersumpah tidak akan tidur malam lagi. Diriwayatkan bahawa selama 40 tahun beliau bersolat isyak dan subuh dengan wuduk yang sama.


Hazrat Thabit Banani rah. ialah seornag hafiz hadith. Beliau sering menangis dihadapan Allah swt. Seorang berkata kepadanya mata beliau akan buta. Beliau menjawab, "Apakah faedahnya mata yang tidak menangis?" Beliau sering berdoa, "Ya Allah, izinkan saya bersolat di dalam kubur, sekiranya engkau mengizinkan solat di dalam kubur kepada mana- mana hambamu." Maka Abu Sinan rah. berkata, "Demi Allah, saya adalah antara orang yang telah mengebumikan mayat Hazrat Thabit Banani rah. Semasa mengebumikan mayat beliau, seketul batu daripada sebelah dinding kubur telah terjatuh dan saya dapat melihat beliau sedang bersolat. Selepas pengebumiannya, kami ke rumah beliau dan bertanya kepada anak perempuannya apakah amalan ayahnya itu. Maka anak perempuannya menjawab,"Selama 50 beliau berjaga sepanjang malam dengan beribadat dan pada setiap subuh beliau berdoa,"Ya Allah,izinkan saya bersolat di dalam kubur, sekiranya engkau mengizinkan solat di dalam kubur kepada mana- mana hambamu."

Dalam kisah yang lain, Hazrat Imam Ahmad bin Hanbal rah. adalah salah seorang imam fikah yang masyhur. Walaupun seharian sibuk dengan masalah- masalah fikah, namun dalam sehari semalam beliau bersolah sebanyak 300 rakaat. 

Imam Abu Yusuf rah. juga adalah seorang yang masyhur. Beliau merupakan kadi besar yang menyebabkan beliau sibuk dengan urusan mahkamah. Walaupun demikian, beliau masih mampu bersolah 200 rakaat solat sunat setiap hari.

Manakala Hazrat Baqi bin Mukhallad rah. pula dikatakan dapat menghabiskan seluruh al-Quran setiap malam dalam 13 rakaat solah tahjud dan witirnya. Begitu cintanya mereka semua kepada solat. Adakah kita mempunyai tahap kecintaan solat setanding dengan mereka? Sebenarnya ada banyak lagi cerita tentang manusia- manusia di akhir zaman yang mempunyai kecintaan yang tinggi terhadap solat. Jika diberi masa, saya akan bercerita lagi tentang manusia- manusia hebat ini.


Dengan adanya manusia- manusia seperti inilah menyebabkan dunia ini terus kekal. Manusia- manusia seperti telah mengambil sepenuh manfaat daripada kehidupan dunia ini. Tidak mustahil kita juga dikurniakan dengan kesibukan beramal ibadat menerusi kerahiman Allah swt yang maha luas dan dengan berkat mereka yang telah bersungguh- sungguh dalam melaksanakan perintah- perintah Allah swt.

Jadi disini, kita cubalah untuk tidak meninggalkan solat fardhu. solat fardhu merupakan asas kepada segalanya dan solat yang paling lemah boleh menjauhkan kita daripada perkara- perkara mungkar. Apabila kita tidak melakukan perkara- perkara mungkin, nescaya kita akan mendapat kasih sayang daripada Allah swt dan apabila Allah swt kasih kepada kita, insyaAllah ia dapat menghindari turunnya bencana- bencana yang telah mengorbankan jutaan penduduk dunia. Bilamana kita sudah istiqamah degan solat fardhu,kemudiannya kita boleh belajar- belajar untuk melakukan solat- solat sunat. Solat- solat sunat ini boleh menampal kekurangan- kekurangan yang ada pada solat fardhu kita.

Jika kita tidak mencintai suruhan Allah swt ini, kita sepatutnya berasa malu untuk bercinta dengan lelaki- lelaki atau wanita- wanita dunia. Kita juga jangan sesekali memberi alasan "tidak cukup masa untuk bersolat" yang hanya mengabil masa 5- 10 minit sedangkan kita boleh meluangkan berjam- jam lamanya dengan melayan mainan dunia (facebook, twitter, menonton tv, berbual- bual kosong dan banyak lagi). Jadi, bersolat lah dan saya sudahi penulisan ini dengan salah satu hadis Rasulullah saw.  

  • Hazrat Abu Darda Ra. berkata, "kekasihku Rasulullah saw tekah mewasiatkan kepada saya bahawa jangan sesekali anda menyekutukan Allah swt dengan sesuatu apa pun, walaupun kamu dicincan atau dibakar. Jangan tinggalkan solat dengan sengaja maka Allah swt tidak bertanggung jawab terhadapnya. Jangan minum arak kerana perbuatan ini adalah kunci kepada segala kejahatan."

Jazakallah...









Sunday, 11 March 2012

Kesederhanaan dalam islam...


Bismillahirahmanirahim....
  • Syam: Man,minggu ni kita ke laut lama sikit la ya..Target aku minggu ni nak dapatkan RM 5000 la...
  • Man: Eh, Syam....bukan ke minggu lps kamu ckp nak cukupkan RM 3000 setiap minggu?
  • Syam: Alaa Man....Aku tengok si Zainal tu beli kereta baru la...aku pun nak kereta macam dia jugak...mana boleh aku kalah dengn die...Paling kurang pun kalah sipi...
  • Man: Syam...Syam...Semua yang Zainal ada, kamu mesti nak...dia tu anak orang kaya Syam...Kalau minggu depan dia beli rumah baru?kamu mesti nak kumpul RM 10 000 seminggu plak kn...
  • Syam: hehe...Aku pun nak rase hidup mcm dia jugak...Lagipun, semua benda yang aku nak tu, aku kerja la Man...Bukannye aku mencuri....
  • Man: Ye...itu aku tahu Syam...Tapi kita jangan ikutkan sangat kemahuan nafsu kita ni Syam...Kalau diikutkan nafsu, semua benda kat dunia ni kita nak....Lagipun,aku kurang selesa la tinggal lama sangat kat laut...Aku rindukan suasana solat berjemaah di masjid kampung kita ni...Tenang je bila ada kat rumah- rumah Allah swt ni...
  • Syam: Alaa.....Man,yang ni last k,lepas ni kita x akan keluar lama-lama lagi....
  • Man: Man- man....harap- harap ni betul- betul last la...

Nabi saw pernah bersabda..."Manusia ini, jika diberi satu lembah yang dipenuhi dengan emas, nescaya mereka ingin mendapatkan satu lagi lembah yang dipenuhi dengan emas- emas..." Manusia pada zaman ini sudah tidak mengamalkan KESEDERHANAAN yang telah disaran oleh islam dan telah diamalkan oleh nabi- nabi dan sahabat- sahabat terdahulu. Manusia sekarang ini tamak mengejar harta- harta dunia dan yang menyedihkan lagi kebanyakan mereka sebenarnya sedar bahawa semua harta itu langsung tidak bernilai di akhirat nanti.

Beberapa minggu yang lepas, saya bersama- sama keluarga saya pergi bersiar- siar di sekitar Putrajaya. Dalam tempoh 5 tahun saya tinggal di Putrajaya, itulah pertama kalinya saya melalui lorong- lorong yang dipenuhi dengan rumah yang cantik- cantik dan besar- besar. Kereta yang ada di rumah itu juga semuanya mewah- mewah dan kebanyakannya tidak kurang daripada 4 buah kenderaan. Saya bertanya kepada ayah saya, berapa harga rumah- rumah ini? Ayah saya menjawab, Ihsan!!!harga tanah disini RM 300 sekaki dan kalau satu lot, harganya lebih kurang satu juta lebih...Subhanallah....Jika harga tanahnya sahaja sudah satu juta lebih, rumahnya tak mustahil boleh mencecah harga 5 juta ringgit...Kalau di Kelantan, harga tanahnya lebih RM 30 sekaki...Itu pun sudah dikira mahal...Kebiasaannya harga tanah di Kelantan hanya RM 15 sekaki sahaja. Cuba bezakan RM 300 dengan Rm 15?Banyakkan perbezaannya. 

Rumah bersaiz Semi-D ini berharga RM 2.5 juta


Jika rumah Semi-D berharga RM 2.5 juta. Kamu sendiri boleh anggarkan berapa harga  rumah ini.

Kemudian terdetik juga dalam hati saya untuk memiliki rumah yang cantik- cantik walaupun tidak secantik rumah- rumah yang saya lihat tadi. Teringin juga untuk memiliki kereta- kereta mewah seperti mereka.Tetapi semua itu sangat jauh daripada kemampuan saya. Selang beberapa hari selepas itu, ada satu ceramah yang berkaitan dengan kesederhanan disampaikan oleh seorang ustaz berdekatan dengan rumah saya. Tajukanya" Kesederhanaan dalam Islam" Isi- isi yang disampaikan juga sangat menarik. Katanya, duit- duit yang telah kita gunakan ini, semuanya akan disoal di akhirat nanti. Sebagai contoh, seorang pemuda ini dia berasa sangat haus kerana dia sudah seharian tidak meneguk air dan jika dia tidak segera meminum air mungkin kemudaratan akan datang padanya , kemudian dia telah membeli sebungkus Milo ais dan meminumnya. Air yang telah dibeli untuk menghindari kemudaratan itu juga akan disoal di akhirat nanti. Dia akan disoal, "Hai pemuda...dulu kamu telah membeli sebungkus milo ais untuk menghilangkan dahaga kamu...Sedangkan kamu tahu bahawa air kosong juga boleh menghilangkan dahaga kamu". Maksudnya disini, milo ais boleh menghilangkan dahaga dan begitu juga dengan air kosong. Tetapi,mengapa kita tidak membeli air kosong sedangkan harganya jauh lebih murah berbanding milo ais dan ia juga boleh menghilangkan dahaga sepertimana milo ais. Perbezaan milo ais dan air kosong pun akan disoal diakhirat nanti. Itu menunjukkan kita tidak boleh sesuka hati dalam berbelanja. 

Tetapi, saya tidak mengatakan orang yang membeli rumah- rumah berjuta ringgit itu orang yang tamak dan membazir. Kata ustaz itu juga, kesederhanaan adalah nisbah kepada diri seseorang itu. Sebagai contoh, orang yang telah membeli sebuah rumah berharga RM 5 juta sedangkan dia mampu untuk membeli rumah berharga RM 50 juta. Itu juga dikatakan kesederhanaan kerana dia sebenarnya mampu untuk membeli sesuatu benda yang mampu dibelinya tetapi dia tidak melakukannya. Sedangkan, seorang lelaki yang telah membeli sebuah motosikal berharga RM 5000 tetapi dengan harga itu dia telah meminjam duit daraipada kawannya dan RM 5000 sebenarnya diluar kemampuannya kerana dia telah menyusahkan dirinya dan kawannya. Walaupun RM 5000 tersangat sedikit nilainya dengan RM 5 juta, ia tidak dipanggil sederhana.

  • Barangsiapa yang redha dengn rezeki yang sedikit dari Allah swt maka Allah swt akan redha dari amal yang sedikit daripadanya dan menanti- nanti kelapangan adalah satu ibadah (HR Bukhori)
  • Ketamakan menghilangkan kebijaksanaan dari hati para ulamak (HR At Tabrani)
  • Kekayaan bukan banyaknya harta benda yang dimiliki tetapi kekayaan jiwa (HR Bukhori)

Kata penceramah itu lagi, kebahagian seseorang ini tidak dapat dibeli dengan harta- harta dunia. Maksudnya disini, rumah- rumah besar, kereta- kereta mewah langsung tidak boleh membahagiakan seseorang.Tetapi kebahagian itu boleh dimiliki dengan mengamalkan suruhan agama. Saya tertarik denga kata- kata itu. Jarak rumah saya dengan surau yang saya pergi ini lebih kurang 400 meter. Saya perlu melalui apartmen- apartmen untuk sampai sampai ke surau itu. Dalam saya melalui apartmen- apartmen itu, saya selalu melihat keluarga keluar daripada kereta- kereta yang sederhana harganya. Tetapi keluarga mereka dilihat sangat mesra dan bahagia. Kemudian, saya juga selalu mendengar gelak ketawa daripada rumah- rumah yang berada di apartmen itu. Bila azan berkumandang, mereka juga akan ke surau dan dilihat sangat mesra. Susah untuk saya terangkan disini atau kalian boleh datang sendiri kesini untuk melihatnya dengan mata sendiri. Dari pandangan mata saya, Hidup mereka sangat bahagia. Tatapi disini saya tidak mengatakan mereka itu miskin, cuma kalau hendak dibandingkan dengan rumah- rumah yang saya lihat sebelum ini, ia seperti seorang itu dilahirkan daripada keluarga diraja dan seorang lagi dilahirkan daripada keluarga nelayan.
  • Seorang sahabat datang kepada Nabi s.a.w dan bertanya, ya rasulullah tunjukkan kepadaku satu amalan yang bila aku amalkan aku akan dicintai oleh Allah dan manusia, Rasulullah s.a.w menjawab, hiduplah di dunia dengan zuhud(bersahaja) maka kamu akan dicintai Allah dan jangan tamak apa yg ada di tangan manusia nescaya kamu akan di senangi manusia…(HR Ibnu Majah)

Dalam hati saya, kenapa kita perlu sangat mengejar kemewahan dunia ini sehinggakan kita berani meninggalkan segala urusan Allah swt? Sedangkan kesederhanaan yang dicari itu sudah cukup bagi saya untuk mangamalkan segala suruhan Allah swt. Bagi saya, cukuplah dengan memiliki keluarga yang baik, isteri yang solehah, anak- anak soleh dan solehah, dan sedikit harta yang boleh menghindari diri daripada syrik kepada Allah swt.Perasaan itu lahir setelah melihat perkara- perkara yang mungkin ingin diutnjukkan oleh Allah swt kepada saya. Tetapi saya tidak tahu, mungkin hari esok hati saya kembali ingin mengejar segala kemewahan dunia  Sama- samalah kita berdoa dihindari daripada tipu daya dunia yang boleh melupakan kita kepada Allah swt.

  • Tuhanku menawarkan aku(nabi Muhammad) untuk menjadikan lembah Mekah seluruhnya emas, maka jawab Nabi Muhammad s.a.w, jangan ya Allah... Aku mahu satu hari lapar dan satu hari kenyang. Apabila aku lapar aku memohon dan mengingati mu, dan apabila aku kenyang aku bersyukur dan bertahmid kepadamu (HR Ahmad dan tirmizi)
Jazakallah...

Monday, 5 March 2012

Ferrari F12berlinetta dan seorang Bayi...

Bismillahirahmaanirahim...
Satu ketika dahulu, kuda merupakan satu kenderaan yang tersangat hebat. Ia banyak digunakan untuk pergi kesana- sini kerana dengannya kita boleh bergerak dalam tempoh masa yang sangat singkat. Kuda juga digunakan oleh sesebuah negara untuk dijadikan senjata perang untuk mempertahankan atau menyerang sesebuah negara. Kuda- kuda yang ditunggangi boleh melahirkan rasa gerun kepada pihak musuh. Tentera Monggol dipimpin oleh Hulagu Khan bersama- sama dengn 200 000 ribu tentera dan 2 juta ekor kuda bergerak daripada timur tengah merentasi padang pasir yang panas dan telah menghancurkan Baghdad dalam tempoh masa yang sangat singkat. Antara rahsia kemenangan mereka adalah kuda-kuda mereka. Seorang tentera Mongol mempunyai 10 ekor kuda dan semasa bergerak, mereka akan melompat dari kuda ke kuda untuk mengelak kuda- kuda itu kepenatan dan mereka dapat sampai ke destinasi yang dutujui dalam tempoh masa yang singkat. Namun begitu, zaman keemasan kuda telah sampai ke penghujungnya. Ia digantikan dengan kenderaan- kenderaan yang lebih hebat. Bermulanya penciptaan kereta pertama dunia oleh Karl Benz dan ia diganti- ganti sehingga lahirnya kereta- kereta yang berkuasa tinggi seperti Ferrari.

F12berlinetta

Kilang Ferrari di Italy

Ferrari merupakan suatu jenama yang unggul dan terkenal dalam menghasilkan kereta yang hebat- hebat. Untuk menghasilkan sebuah kereta ferrari, sebuah kilang telah dibina di atas tanah seluas 250 000 meter persegi, 45 buah bangunan dibina di atas tanah tersebut dan seramai 3000 orang pekerja digunakan untuk menghasilkan sesebuah kereta. Kilang itu juga dibahagikan kepada beberapa bangunan dan setiap bangunan mempunyai peranan masing- masing. Antaranya tempat reka cipta dan penyelidikan, pembuatan enjin, pemasangan, penyemburan, ujian aerodinamik dan bermacam- macam lagi. Kesemua ini bergabung disebuah kawasan yang luas dengan teknologi yang sangat tinggi hanya untuk menghasilkan sebuah kereta Ferrari dan kereta terbaru keluaran ferrari adalah F12berlinetta. Kereta ini berkuasa 730 kuasa kuda dan cuba kita bayangkan kereta- kereta kuda yang kita tonton dalam video- video ditarik oleh 730 ekor kuda. Kereta ini boleh mencecah kelajuan sehingga 340 km/jam. Perjalan daripada Kuala Lumpur ke Kelantan hanya mengambil masa 1 jam setengah sahaja. Harga kereta ini tidaklah mahal, hanya RM 1.2 juta sahaja. Kereta ini merupakan antara kereta terhebat masa kini dan orang yang memiliki kereta ini juga merupakan orang yang hebat- hebat.


A380

Salah satu kawasan di dalam A380

Itu dari segi kereta. Cuba kita pergi kepada kenderaan yang lebih besar seperti kapal terbang. Mari kita lihat serba sedikit tentang kapal terbang terbesar masa kini iaitu Airbus 380. Saiz sesebuah kilang untuk menghasilkan A380 tersangat besar dan kilang- kilang tersebut bertempat di German, France, Spain dan United Kingdom. Setiap negara akan menghasilkan komponen- komponen yang berlainan. Sebagai contoh, kilang di UK akan menghasilkan bahagian sayap kapal terbang tersebut, bahagian muncung kapal terbang pula dihasilkan di German dan semua komponen- komponen ini akan diangkut melalui jalan darat dan air untuk digabungkan di France. Kabin kapal terbang ini bersaiz 478 meter persegi dan boleh memuatkan seramai 800 orang penumpang dalam sesuatu masa serta boleh terbang sejauh 15 400 km iaitu dari Hong Kong ke New York tanpa berhenti untuk mengisi minyak dengan kelajuan 900 km/jam. Syarikat Airbus ini juga mempunyai 50 000 orang pekerja semata- mata hanya untuk menghasilkan dan menguruskan sebuah kapal terbang.

Hebat bukan ciptaan manusia ini? Telefon bimbit, komputer, kapal angkasa dan banyak lagi ciptaan- ciptaan manusia yang hebat telah dihasilkan pada abad ini dan diagong- agongkan oleh manusia yang lemah ini. Sedarkah kita bahawa semua ciptaan manusia ini membuktikan kelemahan- kelemahan yang pada diri manusia ini. Kereta dibina kerana kita tidak mampu bergerak dengan pantas...Kapal terbang dibina kerana kita tidak mampu untuk terbang...Telefon bimbit dicipta kerana kita tidak mampu untuk berkomunikasi secara jarak jauh dan banyak lagi... Sedangkan ciptaan- ciptaan Allah swt membukti ia maha hebat, maha agong, maha berkuasa, maha bijaksana dan sebagainya...

Adakah Ferrari lebih cantik daripada kanak- kanak ini?

Keadaan bayi di dalam perut ibu

Buat masa ini, saya sentiasa dikelilingi oleh bayi- bayi yang sangat comel dan saya pun tidak tahu apa yang telah terjadi kepada diri saya kerana makin hari, makin bertambah sayang saya kepada mereka dan hati saya akan selalu mengingati mereka. Mungkinkah naluri kebapaan saya telah bertambah? Atau mungkin sudah tiba masanya saya menamatkan zaman bujang saya? Baiklah, lupakan perihal saya seketika dan kita terus kepada agenda kita iaitu bayi ciptaan Allah swt ini. Sebelum kelahiran mereka ini, Allah swt telah mencantumkan benih daripada seorang ibu dan seorang bapa. Tahukah kita bahawa jika benih- benih ini tidak disenyawakan, benih- benih ini akan keluar bersama- sama dengan darah haid bagi seorang perempuan dan air mani bagi seseorang lelaki. Jika darah haid atau air mani ini terkena pada pakaian kita dengan segera kita akan membasuh pakaian itu kerana kita merasakan cecair itu telah mengotorkan pakaian kita dan tidak keterlaluan jika ada yang merasa jijik dengannya. Tetapi, Allah swt telah menghasilkan seorang bayi yang sgt cantik daripada sesuatu yang kita anggap jijik dan semakin hari bayi- bayi ini akan menjadi makin bernilai dengan bertambahnya iman dihati bayi- bayi tu sedangkan bahan- bahan yang terbaik telah dipilih untuk mengahasilkan kereta Ferrari  F12berlinetta dan harganya akan menurun dengan terhasilnya keluaran- keluaran yang lebih canggih. Apabila dua benih ini bercantum, ia akan membesar di dalam perut ibu yang sangat sempit, gelap dan berair. Cuba kita bayangkan, adakah dapat pekerja- pekerja di kilang Ferrari atau Airbus bekerja dalam keadaan sempit, gelap dan berair?Seperti apa yang saya tulis pada perenggan sebelum ini, mereka memerlukan kawasan yang luas, kilang- kilang diterangi cahaya lampu dan sudah pasti di kawasan yang kering. Sebuah kapal selam yang tugasannya adalah untuk bergerak di laut- laut dalam sekalipun akan dibina diatas darat sedangkan bayi yang akan keluar nanti akan hidup di darat tetapi telah dibesarkan oleh Allah swt didalam air. Allah swt jugak boleh membesarkan beberapa orang bayi di dalam perut ibu malah boleh mencecah belasan bayi. Anak- anak yang keluar nanti ada yang rupanya sama, ada rupanya berlainan dan perangai- perangai mereka juga tidak akan sama sedangkan mereka dibesarkan bersama- sama didalam perut ibu. Hebat bukan?  Dan yang yang paling pasti ciptaan bayi- bayi ini dihasilkan oleh Allah yang satu sahaja sedang manusia memerlukan beribu- ribu orang pekerja hanya untuk menghasilkan satu produk.

Adakah warnanya sama?

Kepada yang tidak menyukai bayi, kita boleh pergi kepada contoh yang lebih mudah. Cuba kita ke halaman rumah kita dan perhatikan betul- betul pada halaman rumah kita itu. Tumpukan kepada satu kawasan berkeluasan 1 meter persegi. Cuba kita lihat berapa jeniskah pokok yang tumbuh dikawasan itu? Jika ada 3 jenis pokok disitu, cuba kita lihat warnanya, adakah sama? Jika warnanya hijau sekalipun warna hijau tersebut pasti tidak sama. Ada yang hijau muda, hijau terang dan hijau kemerahan. Kemudian pokok itu mengahasilkan bunga dan bunga- bunga itu juga tidak sama warnanya. Ada yang bewarna merah, kuning dan biru. Bagaimanakah pokok- pokok itu boleh mengeluarkan bunga yang bewarna cantik dan berlainan warna sedangkan ia tumbuh daripada biji benih yang pudar warnanya dan di kawasan yang sama? Sedangkan kilang- kilang memerlukan beribu- ribu tin cat untuk mengasilkan kereta- kereta yang bewarna- warni. Kemudian apabila pokok itu berbuah, kesemuanya menghasilkan buah yang sangat manis. Apabila kita makan buah daripada pokok yang pertama rasanya manis...Pokok kedua rasanya juga manis tetapi manisnya lain..Pokok ketiga manisnya juga lain..Ada yang cakap manis buah, ada yang cakap manis gula dan macam-macam lagi. Allah swt boleh mengasilkan buah yang manis- manis dan manisnya adalah pelbagai daripada bunga- bunga yang pahit rasanya. Kita mungkin selalu menggunakan perkataan manis tetapi sedarkah kita bahawa Allah swt telah mencipta beribu- ribu jenis rasa manis. Selain daripada manis, Allah swt juga boleh mengasilkan buah yang pedas rasanya, masam, pahit dan sebagainya sedangkan elemen- elemen itu langsung tidak ada pada pokok- pokok itu. Pokok- pokok ini juga boleh memproses karbon dioksida dan mengahasilkan oksigen daripada sehelai daun yang sangat nipis sedang kilang- kilang yang berjuta- juta kali ganda besar daripada saiz daun tersebut diperlukan untuk menghasilkan sesuatu produk manusia.Tadi kita bercakap tentang satu kawasan yang berkeluasan 1 meter persegi. Jika 100 meter persegi, nescaya kita akan merasa lebih kagum dengan ciptaan- ciptaan Allah swt itu. Sebenarnya jika hendak diceritakan tentang kehebatan Allah swt, jika saya diberi umur sehingga 10 000 tahun sekalipun, pasti saya tidak dapat menulis kesemua kehebatan ciptaan- ciptaan Allah swt.

Apa yang saya ingin sampaikan disini, manusia terutamanya umat islam sekarang ini terlalu memuja- muja akan kehebatan ciptaan mereka sendiri sedangkan mereka langsung tidak memuji setiap benda ciptaan Allah swt yang jauh lebih hebat daripada setiap ciptaan manusia. Allah swt suka akan makhluknya yang suka memuji- muji akan kehebatan ciptaan Allah swt dan apabila Allah swt suka pada kita, insyaallah segala permohonan kita ditunaikan. Tetapi apabila umat islam selalu memuja akan kehabatn- kehebatan dunia, Allah swt akan menarik keluar semua kehebatan yang ada dalam diri setiap umat islam!!! Jadi janganlah kita terlalu memuji- muji setiap ciptaan manusia kerana kita tahu dan sedar ciptaan manakah yang paling berhak untuk dipuji...

Jazakallah...